Friday, April 20, 2007

Odla rosenrot



















Att odla rosenrot är inte alls något problem oavsett var i Sverige man är. De odlas t.ex. på flera botaniska trädgårdar och odlingsprojekt pågår på flera platser i Sverige. Jag hade själv en rosenrot ett par år.

Även om rosenrot är en trevlig ornamentsblomma för ett stenparti ska man inte räkna med en potent skörd. De aktiva ämnena i rötterna byggs upp under flera år. Att skörda bara efter ett par år ger med andra ord inte en lika potent skörd.

Odlar man kommersiellt behöver det inte vara ett problem eftersom vikten istället blir högre. Men för hemmaodlaren är rosenrot framför allt en ornamentsblomma.

Likväl gör sig rötterna bra som te. Teet kommer smaka tydligt av rosor och är stimulerande även om det lagats på en hemodlad planta.

Att odla rosenrot från frö eller planta

Rosenrot går att dra upp från frön men det tar lång tid. Räkna med fem till sex månader.

Enklast är att införskaffa en planta. Antingen kan man gå ut i naturen och plocka en rosenrot. De är inte fridlysta någonstans i Sverige så vitt jag vet.

Alternativt och enklast går det att beställa plantor på webben från Hulukvarn. Hulukvarn odlar rosenrot kommersiellt för försäljning av rötter och plantor.


Jag odlade min rosenrot i en stor kruka. Jorden blandade jag av sand & små sten, vermikulit och blomjord. En tredje del av vardera (sand & små sten blev en tredjedel). Normalt odlas de dock i stenpartier.

Jorden ska hållas fuktig och gärna att rosenroten får halvskugga. Jag hade min på en lägre nivå mellan två stora tomatplantor.

Min rosenrot överlevde två säsonger. Därefter blev det skördadefest.

No comments: